Anledningar till varför man bör träna

Du har säkert hört hundra gånger om att träningen är bra för dig, och det är sant – men det är bra med träning för så mycket mer än att bara gå ner i vikt eller bygga muskler. Här är några andra fördelar med träning som du kommer att märka av genom att endast utföra endast lite daglig träning. Missa inte den sista anledningen!

Man tänker helt enkelt lite klarare

Har du någonsin upplevt att du tänker lite tydligare efter ett bra träningspass? Inte bara får din hjärna mer energi och syre när du tränar, men många studier har visat att träning kan öka ditt minne och hjälpa dig att lära dig bättre. Naturligtvis kan ett intensivt träningspass strax före en stor tentamen kanske göra dig mer trött än smart – men dessa två är fortfarande otvivelaktigt sammankopplade.

Hållningen förbättras

Bra hållning är viktigt, och ett av de bästa sätten att fixa din hållning är att träna musklerna som håller dig upprätt. Håll koll på några av de vanligaste ställning problemen människan har och vilka muskler som du borde träna för att hjälpa till att fixa dessa problem. Regelbunden träning av mage, rygg och andra muskler räcker långt för att förbättra din hållning, både sittandes och stående.

Träning kan leda till ökat självförtroende

Självklart kan träning förbättra ditt utseende vilket kan förbättra självförtroendet, men det finns mer anledningar än så. Träning kan också hjälpa dig att känna dig mer framgångsrik och social (om du tränar på ett gym). Även om du inte ser omedelbara resultat med din kropp, kommer din ansträngning att få dig att må bättre – och lite bättre självförtroende kan man ta sig långt på.

Minska stress genom att träna

Vi har alla stress i våra liv, oavsett om det är enstaka dagar med mindre farliga anledningar eller mer allvarligare situationer, vissa har till och med kroniskt problem. Stress kan verkligen orsaka kaos med personen sinne, men studier har visat att motion är ett utmärkt sätt att bekämpa detta. Inte bara är dessa endorfiner naturliga “stresskämpar”, men att ta sig in en springtur eller en runda på gymmet ger personen en chans att koppla av och faktiskt fundera på allt sådant som påverkar en negativt.

Tänk på vilken tid som träningen sker

Om du någonsin har problem med att somna på natten, så menar National Sleep Foundation att regelbunden motion kan hjälpa dig att sova bättre. Den bästa tiden att träna på är morgonen eller eftermiddagen, snarare än innan läggdags – om du övar för nära klockslaget som man skall sova, kan det faktiskt få motsatt effekt! Lyckligtvis finns det andra bra sätt att fylla upp den tiden som kräver avslappning före sängdags.

Motion kan leda till ett bättre sexliv

Har vi din uppmärksamhet än? Ja, studier har visat att regelbunden motion kan öka upphetsningen som man känner inför sex och minska männens risk för erektil dysfunktion, troligen eftersom träning förbättrar cirkulationen (vilket är ganska viktigt när det gäller sex). Detta är absolut en viktig anledning till varför regelbunden motion är ett måste!