Träning leder till bättre hälsa

Vi vet alla att träning är viktig att ha inbyggd i vår vardag, men vi kanske inte vet exakt varför eller vilken sorts träning som är bäst för oss. Det är viktigt att komma ihåg att vi har utvecklats från nomadiska förfäder som spenderade hela tiden med att leta efter mat och skydd samt att de färdades till fots stora avstånd dagligen. Våra kroppar är utformade och har utvecklats för att regelbundet vara aktiva.

På samma sätt som en sportbil är utformad för att gå fort, är vi konstruerade för att röra på oss. Om sportbilen tas ut en gång i veckan för en 3 mil rundtur genom ett centrum, skulle bilen troligen utveckla motorproblem ganska så snabbt, eftersom den är gjord för att röra på sig på ett annat sätt. Samma sak gäller med oss individer. Med tiden utvecklar människan också problem om man endast sitter ner hela dagen vid ett skrivbord eller framför TV:n och minimerar mängden motion de gör.

Fördelarna med träning

Det finns många fördelar med regelbunden träning och att röra på sig, bland annat:

  • Träning ökar energinivån

Träning förbättrar både styrkan och effektiviteten i ditt kardiovaskulära system för att få syre och näringsämnen till dina muskler. När ditt kardiovaskulära system fungerar bättre verkar allt lättare och du har mer energi för de roliga sakerna i livet.

  • Träning förbättrar muskelstyrkan

Att hålla sig aktiv leder till att musklerna också blir starka och lederna orkar mer, senorna och ledbanden blir mer flexibla, så att du kan röra på dig lättare och undvika skador. Starka muskler och ligament minskar risken för ledsmärta och smärta i ryggen genom att hålla lederna i rätt position. De förbättrar också samordning och balans.

  • Träning kan hjälpa dig att behålla en hälsosam vikt

Ju mer du tränar desto mer kalorier förbränner du. Dessutom, ju mer muskel du utvecklar desto högre blir din metabolism, så du bränner mer kalorier även när du inte tränar. Resultatet? Du kan gå ner i vikt och se bättre ut fysiskt vilket också ökar personen självkänsla.

  • Träning förbättrar hjärnans funktion

Träning ökar blodflödet och syrehalterna i hjärnan. Det uppmuntrar också frisättningen av hjärn-kemikalierna (hormoner) som är ansvariga för framställning av celler i hippocampus, den del av hjärnan som styr minne och lärande. Detta ökar i sin tur koncentrationsnivåer och kognitiv förmåga vilket också bidrar till att minska risken för kognitiva degenerativa sjukdomar som Alzheimers.

  • Träning är bra för ditt hjärta

Träning minskar LDL-kolesterol (den typ som klättrar inom dina artärer), ökar HDL (det goda kolesterolet) och minskar blodtrycket så det sänker stressen på ditt hjärta. Dessutom förstärks din hjärtmuskel genom träning. Kombinerar man träning med en hälsosam kost så minskar man risken för att utveckla hjärtsjukdom.

  • Regelbunden motion minskar risken för att utveckla typ 2-diabetes

Regelbunden motion hjälper till att kontrollera blodsockernivån, vilket hjälper till att förhindra eller fördröja starten av typ 2-diabetes. Träning bidrar dessutom till att förebygga fetma, vilket är en viktig faktor vid utvecklingen av typ 2-diabetes.

  • Träning stärker ditt immunförsvar

Träning förbättrar din kropps förmåga att pumpa syre och näringsämnen runt kroppen som krävs för att bränna cellerna som bekämpar bakterier och virus.